8 Haziran 2013 Cumartesi

0 Dropshipping (Stoksuz Satış) Nedir?

Dropshipping nedir

E-ticaretin son dönemlerde bu kadar hızlı büyümesi tabii ki yanında bazı dezavantajları da beraberinde getiriyor. İşini online mecralara taşımak isteyen çok fazla girişimci olunca, sektördeki rekabet de doğru orantılı bir şekilde artıyor. Bunun yanı sıra stok ve lojistik maliyetlerinin devamlı olarak artması, deposu ve elinde stok olmayan e-ticaret şirketlerinin müşteri kaybetmesi de söz konusu.
Dropshipping sistemi, lojistik ve stok problemlerine bir alternatif olarak geliştirilen bir yöntem olarak öne çıkıyor. Dropshipping’in tam bir Türkçe karşılığı bulunmuyor ve Türkiye’de yeni yeni kullanılmaya başlayan bir kavram olarak dikkat çekiyor.
Dropshipping özetle, stok tutmadan, bir tedarikçinin veya toptancının deposu ve stoğundan yararlanılarak online olarak ürünlerin satışını yapmak olarak değerlendirilebilir.
Satıcı kişi bir ücret ödeyerek ya da ücretsiz olarak toptancının ürün veri tabanına girerek, ürünlerin fiyat, resim ve açıklama bilgilerine ulaşabiliyor. Bu veri tabanından ürünlerin tavsiye edilen satış fiyatlarını ve stok durumlarına da erişilebiliyor. Böylelikle toptancı ya da tedarikçi firma işin stok ve lojistik kısmıyla doğrudan ilgilenmiş olurken, online satış yapacak olan kişi bu konulara düşünmek zorunda kalmıyor.
Örnek vermek gerekirse, bir toptancıyla anlaştınız ve onun ürünlerini online olarak satacaksınız. Toptan fiyatına almış olduğunuz 50 TL’lik ürünü, 10 TL kar koyarak 60 TL’ye satıyorsunuz. Tüketici ürünü satın aldığında, siz toptancıdan ürünü satın almış oluyorsunuz ve toptancı şirket de kargoyu sizin adınıza paketleyip tüketicinin adresine sizin faturanızla yolluyor. Kargoyu yollayan tedarikçi firma, kargo takip numarası ve bilgilerini dropshipping sistemini kullanan e-ticaret firmasına iletiyor, böylelikle tüketiciler sipariş takiplerini rahatlıkla yapabiliyorlar. Bu sistem ile stok tutmadan ürün satmak isteyenler, sattıkları ürünleri görmeden, sadece tedarikçilerin veri tabanlarındaki bilgileri kullanarak online olarak satışa başlayabilirler.
Dropshipping yapan bir e-ticaret sitesine örnek vermek gerekirse, DVD satmak istiyorsunuz ve bir tedarikçiyle anlaştığınızda 100.000 farklı DVD’yi hiçbir stok maliyetine girmeden satışa sunmaya başlayabilirsiniz.

Dropshipping’in avantajları

  • Dropshipping hizmeti sunan tedarikçiler, depo ve stok yönetimi gibi tüm sorumlulukları üzerlerine aldıkları için e-ticaret siteleri hem zamandan hem de paradan tasarruf etmiş olurlar.
  • Depo yönetimi olmadığından, bu bölümde çalışacak personel olmadığı için maliyetler azalır.
  • Lojistik hizmetleri ve ürünün paketlenmesi de tedarikçi tarafından sağlandığı için, e-ticaret girişimcileri kargo firmalarıyla bir anlaşma yapma gereği duymazlar.
  • Satıcı firma, sadece sattığı ürünlerin stok bedelini öder. Böylelikle eğer site üzerinde bir ürün satılmıyorsa, bu ürünü siteden kaldırılabilir ve satılmayan ürün için herhangi bir stok bedeli ödenmez.
  • Stok maliyeti olmadığı için yeni başlayanlar büyük bütçelere ihtiyaç duymadan, online alışveriş sitelerini kurabilirler.
  • Stok maliyeti olmadığı için farklı çeşitte ürün internet sitesinden satışa sunulabilir.
  • Dropshipping yapan bir tedarikçiyle anlaşıldığı takdirde, internet bağlantısının olduğu her yerden internet sitesi ve siparişler yönetilebilir.
  • Test amaçlı, siteye yeni bir ürün eklemek istediğiniz de o ürün için herhangi bir maliyet ödemeden satışlar gözlemlenebilir.
  • Dropshipping ile ürünler satın alınmadan, satış yapmaya başlanılabilir.

Dropshipping’in dezavantajları

dropshipping nedir
  • Tüketici herhangi bir sorunla karşılaştığında ilk muhatap alacağı kurum, satışları yapan e-ticaret firması olacak.
  • Dropshipping ile satış yapıldığında, şirketlerin düşük kar marjlarıyla çalışacaklarını göz önünde bulundurmaları gerekiyor. Çok fazla rekabet olduğu için şirketler, ürünleri mümkün olduğunca düşük fiyattan satmaya çalışacaklar ve dropshipping’ten yararlanan e-ticaret şirketlerinin karlılıkları bu nedenle düşük olabilir.
  • Tedarikçi firmanın güvenilir ve siparişleri tam zamanında teslim edebiliyor olması gerekiyor. Aksi takdirde tedarikçi firma değil, müşterilere karşı mahcup olacak olacak kurum yine satışı yapan e-ticaret sitesi olacak.
  • Depo ve stok bilgilerinin güncel olması gerekiyor. Toptancı firmanın bu bilgileri sürekli olarak güncellemesi gerekiyor, aksi takdirde kullanıcı stokta olmayan bir sipariş verdiğinde, müşterinin muhatap alacağı kurum yine e-ticaret şirketi olacak.
  • Hakkında hiçbir bilgiye sahip olunmayan ürünlerin satışından sonra müşterilerin sorunlarına yardımcı olmak zor olabilir. Bu nedenle satışı yapılan ürünler hakkında e-ticaret siteleri mümkün olduğunca bilgi sahibi olmaları önemli.
  • Çağrı merkezi ve sipariş destek hattı, bu gibi durumlar da sorun olabilir; çünkü tüketici bir sorunu olduğunda e-ticaret firmasıyla irtibata geçecektir. E-ticaret firması bu gibi sorunları çözmek için bir çağrı merkezi oluşturmalı ve kargo takibi için de toptancı firmayla eş zamanlı olarak çalışıyor olmalı.
  • Ürünlerin bilgileri konusunda da eksiklik veya yanlış yönlendirme olabilir. Bu nedenle e-ticaret firmaları dropshipping yaptığı toptancıların ürün bilgilerini kontrol ederek sitelerinde yayınlamalılar.
  • Rekabetçi fiyatlar veren ve iyi sistemi olan dropshipping firmalarının az olması nedeniyle ürünler dropshipping firmalarından alarak, üstüne tekrar kar koyarak arada başka bir dropshipping firması gibi hizmet veren firmalara dikkat etmek gerekiyor.
  • Çok satan ya da hiç satmayan ürünleri takip ederek, hangi ürünleri öne çıkartmanız gerektiği konusunda gün içinde birkaç saatinizi bu işe ayırmanız gerekebilir.
  • Bir ürünü satarken arada PayPal ya da diğer ödeme sistemlerinin keseceği komisyon oranlarını da göz önünde bulundurmak gerekiyor; çünkü bu komisyonlar da kesildikten sonra elde edilen karlılık daha da düşecektir.

Öneriler

E-ticaret firmaları dropshipping’ten yararlanacakları zaman, tedarikçilerini iyi seçmeliler. Birden fazla tedarikçiyle çalışmak önemli bir unsur; çünkü bir tedarikçi firmanın elinde tükenen stoğu, başka bir tedarikçiden bulmak mümkün olabilir. Böylelikle tüketiciler mağdur edilmemiş olur.
Birden fazla tedarikçiyle çalışılırken, tedarikçilerin stoklarını takip etmek ve site üzerinde gösterilen ürünlerin takibi de zorlaşabilir, bu yüzden bir kaos ortamı yaratmamak için sisteminizin iyi ve oturmuş bir düzeni olması gerekiyor.
Siparişlerin gecikmemesi ve zamanında ulaşması için, tedarikçi firmalarla bir anlaşma yapılabilir. Geç, eksik veya hasarlı olarak gönderilen ürünler için bir ceza uygulanabilir ya da bu konu hakkında iki taraf arasında bir anlaşma yapılabilir. Böylelikle tedarikçi firmaların siparişler konusunda daha dikkatli olması sağlanabilir.

0 yorum:

Yorum Gönder

 

Pazarlama Online Copyright © 2012