26 Kasım 2012 Pazartesi

0 Presumers

Ürün, öykü, statü: tüketicilerin, ürün ve hizmetlerin piyasaya sunulmasından önceki sürece dahil olması trendinin giderek yaygınlaşması bekleniyor.
BEKLENTİ EKONOMİSİ olarak adlandırabileceğimiz günümüz pazar koşullarında tüketiciler, en iyi olanın hemen şimdi ve daha önce görmedikleri yeni bir formatta, üstelik de sahici ve insanî bir yakınlıkla beraber kendilerine sunulmasını istiyorlar.

Aslında bunu talep, hatta emrediyorlar demek daha doğru olur. Geniş kitleler arasında kullanımı giderek yaygınlaşan crowdsourcing platformları, yeni üretim teknolojileri (ve girişimcilik modası) sayesinde, tüketiciler giderek PRESUMER tüketicilere dönüşüyor ve taleplerini ürün veya hizmetin piyasaya çıkmasından önce* karşılayabilir hale geliyorlar.

İster kusursuz ürüne ulaşma çabası deyin, ister tutkulu bir taraftar olmanın verdiği heyecan, PRESUMER tüketiciler henüz piyasaya çıkmadan önce ürün veya hizmetlerle haşır neşir olmaktan, destek vermekten, fon sağlamaktan ve tanıtımlarında rol almaktan hoşlanıyorlar.
* Tüketicilerin ürün ve hizmetler piyasaya sunulmadan önceki sürece dahil olmaları yıllardır var olan ve son zamanlarda giderek artış trendi gösteren bir durum. Ortak yaratım / CUSTOMER-MADE gibi halen gündemde olan benzer trendleri düşünün. Aradaki fark, ortak yaratım sürecine dahil olan tüketicilerin amacı daha ziyade kendi tasarımlarını veya pazarlama yeteneklerini sergilemek iken, PRESUMER tüketicilerin esas peşinde oldukları şeyin hayallerini süsleyen muhteşem ürünü elde etmek VE bu ürünün yaratım sürecine önceden dahil olmakla elde edecekleri inanılmaz STATUS STORY (STATÜ ÖYKÜSÜ) olması.
Faktörler : 

Peki PRESUMER tüketicilerin önümüzdeki yıllarda neden sayıca daha fazla, daha aktif ve daha etkili olması bekleniyor? İşte tüketicilerin PRESUMER tüketicilere dönüşmesinin ardında yatan beş önemli etken:



1. FIRSTISM:  Daha fazla, daha hızlı, daha iyi, daha özel, hemen şimdi


Gelişmiş pazarlardaki tüketiciler artık seçeneğe doymuş durumda. Peki bu duruma nasıl mı tepki veriyorlar? NEWISM’e ve bu trendin öne sürdüğü daha yeni, daha fazla, daha iyi, daha özel, daha hızlı ve benzeri türdeki (meşru) vaatlerine adeta tapınarak.

İşte NEWISM’de gelinen son nokta: gelecek zamanlı tüketim. PRESUMER tüketicilerin sevdikleri ürün ve hizmetlerin henüz piyasaya çıkmadan etrafına üşüşmesi, finansal destek ve geri bildirim sağlayarak destek vermeleri boşuna değil. Bu sayede ürün gerçeğe dönüşüp de piyasaya çıktığın zaman, ona ilk sahip olacak kişi olmayı garantiliyorlar – tercihen çok özel avantajarla beraber. Bundan daha 'daha yeni' veya daha 'İLK' ne olabilir ki?

2. Harika Öykü , Harika Statü












Tüketici davranışlarının TAMAMININ altında bir STATÜ arayışının yattığını söyleyebiliriz. İşte PRESUMER tüketicilerin bir ürün ya da hizmetten henüz piyasaya çıkmadan önce haberdar olmaları ve lansmana giden süreçte projeyi desteklemeleri de onlara, diğerlerine anlatabilecekleri, Twitter’da, Facebook’da ya da diğer platformlarda paylaşabilecekleri harika bir STATUS STORY sağlıyor.

Böylece PRESUMING tüketicileri statü arayışlarında bir adım ileri taşımış oluyor: tüketici sadece doğru ürüne sahip olmanın sağladığı statüye değil, ürünle henüz piyasaya çıkmadan önce haşır neşir olmaktan gelen statüye de sahip olmuş oluyor.

3.Aidiyet Hissi : Birlikten Kuvvet Doğar











STATUS STORIES sadece harika bir ürün ya da hizmete sahip olmakla ilgili olmayıp, bunun ötesine geçerek, kişiye bir şeylere ait olduğunu hissettirdiğinde ve inandığı büyük bir dava ya da hareketle bağlantılı olduğunda en etkili hale gelir.
PRESUMER tüketicilerin önemli bir özelliği de destekledikleri ürünlere tutkulu bir şekilde inanmalarıdır. Kickstarter platformunun, herhangi bir ürün fikrinin ihtiyaç duyduğu yatırım miktarının tamamını Kickstarter’da toplamasının, satılıp Amerikalı bir şirket tarafından başarıyla hayata geçirilmesinden sekiz kat daha olası olduğunu iddia edebilmesinin ardında yatan gerçek de bu olsa gerek.
Aynı gerçek, kâr amacı gütmeyen girişimlere odaklı bir crowdfunding platformu olan Amerikalı Razoo’nun, Ağustos 2012 itibariyle sitesinde ev sahipliği yaptığı projeler için toplam 100 milyon USD yatırımı nasıl toplayabildiğini de muhtemelen daha iyi anlamamıza yardımcı olacaktır.

4.OFF = ON Online olanın offline, offline olanın online olmas ı

Tüketiciler online dünyaya BAYILIYORLAR çünkü online tüketim söz konusu , istedikleri her neyse, ona ulaşmak için özgürce hareket edebiliyorlar (katılabiliyor, konuşabiliyor, yaratabiliyor, adapte edebiliyorlar). Ve artık tüm bunları 'offline' tüketimde de yapabilmek istiyorlar...
PRESUMING kavramını tanımlayan lansman öncesi ilişki de işte bu türden bir diyaloğu mümkün kılıyor. PRESUMER tüketiciler sadece önden satın almıyorlar: aynı zamanda istek ve arzularını ifade edebildikleri ve karşılığında markaların erken aşamada değerli tüketici geri bildirimleri elde ettiği çift-yönlü bir ilişki de satın alıyorlar.
Amerika’da kısa süre önce onaylanan, finansal konulardaki çeşitli düzenlemeleri hafifleten, akredite olmayan küçük yatırımcı/tüketicilerin yeni kurulan girişimlere ait hisse senetlerini satın almasının önünü açan 2012 Jumpstart our Business Startups (JOBS) Kanunu sayesinde Amerika’daki PRESUMERlar yakın gelecekte destekledikleri projelerin hisse senedini satın alabiliyor olacaklar. Bu durumda PRESUMERların azımsanamayacak bir kısmının CUSTOWNER’a dönüşmesini bekleyebiliriz. Peki toplamda ne kadar bir tutardan söz ediyoruz? Birleşik Devletler vatandaşlarının her yıl kumarda harcadıkları paranın sadece onda birini yatırıma dönüştüreceklerini varsayarsak 55 milyar USD gibi bir rakam ortaya çıkıyor (Kaynak: Fundable, Eylül 2012) ;-) Sizce sırada başka hangi ülkeler var?

5.Yeni Platformlar : Yatırım , Üretim ve Satışın altüst oluşu





Crowdfunding* ve MAKE IT YOURSELF (KENDİN YAP) trendlerinin kitleler arasında kazandığı popülerlik ve genel anlamda hüküm süren girişimcilik modası sayesinde, iş dünyasında her geçen gün PRESUMER tüketicilere hitap eden yeni bir platformun daha oluştuğu gözlemlenmekte.
Crowdfunding konusunda birkaç istatistik:
  • 2007 yılında global düzeyde faaliyet gösteren crowdfunding platformlarının sayısı sadece 100 iken, Nisan 2012 itibariyle bu sayı 452’ye çıkmış durumda. (Kaynak: Massolution/The Economist, Mayıs 2012).
  • 2009 yılında crowdfunding platformları toplam 530 milyon USD değerinde yatırım toplamıştı. 2011’de bu rakam ciddi oranda artarak 1.4 milyar olarak gerçekleşti. Bu yıl sonu itibariyle toplam rakamın 2011’in de iki katına çıkarak 2.8 milyar USD’a ulaşması bekleniyor (Kaynak: Massolution/The Economist, Mayıs 2012).
  • Kickstarter’ın, kurulduğu 2009 yılından 2012 Şubat ayına kadar geçen dönemde bir tane bile 1 milyon USD değerinde projesi yoktu. Şu anda, sitenin hali hazırda 1 milyon USD’ın üzerinde kaynak toplamış bulunan oniki tane projesi bulunuyor.
* Bu noktada INTENT (NİYET) trendinden de söz etmemiz gerekiyor: PRESUMERS trendi, planladıkları yeni ürün fikirleri sunan marka ve işletmeler ve bunlara reaksiyon gösteren tüketiciler ile ilgili bir trend iken, INTENT trendi, arzularını veya satın alma niyetlerini ifade eden tüketiciler ve markaların bunlara karşılık verdiği bir trend. INTENT ve PRESUMERları aynı elmanın iki yarısı gibi düşünebilirsiniz: her iki trend de ürün ve hizmetler henüz piyasaya çıkmadan önce birbirleriyle konuşan marka ve müşterilerini konu alıyor.
MAKE IT YOURSELF trendi ve coşmuş vaziyette olan girişimciliğe gelince: öncelikle, bugün artık üç boyutlu baskı teknolojisi gibi, yepyeni teknolojilerden faydalanarak üretim yapan yeni bir jenerasyonun söz konusu olduğunu hatırlamak gerekiyor. Sadece birkaç yıl önce bile bu ürünlerin sadece fabrika hatlarında üretildiğini görebilirdik.
1999 yılında 800,000 USD civarında olan endüstriyel yazıcı fiyatları, bugün artık 15,000 USD seviyelerine inmiş durumda (Kaynak: The Economist, Eylül 2012). Ev tipi olanları ise şu anda 1,000 USD civarında satılıyor (Kaynak: The Economist, Eylül 2012). Bu arada, Wohlers Associates araştırma şirketi, şu anda yıllık toplam büyüklüğü 1.3 milyar USD olan üç boyutlu yazıcı pazarının, 2016 yılında 3.1 milyar USD ve 2020 yılında da 5.2 milyar USD büyüklüğe ulaşmasını beklediklerini açıklıyor.
Tüm bunlara, etraftaki sayısız online girişimci ve yenilik önderini (TEENPRENEURS) eklediğinizde, 'halkın' girişimlerine yatırım yapmasını bekleyen ve tüketicilerin sundukları 'özel' ürünleri piyasaya çıkmadan önce hevesle beklediği, irili ufaklı çok sayıda girişimle karşı karşıya olduğunuzu göreceksiniz. Üreticiler bu sayede PRESUMER tüketicilerin bu özel ürünlerle sadece pazara çıkmadan önce haşır neşir olmalarına izin vermekle kalmıyor, ürünlere şekil vermelerine de olanak sağlıyor.

Kim bu PRESUME edenler?

Aşağıdaki örneklerden de anlaşılacağı üzere, PRESUMER tüketicilere dünyanın her yerinde ve her tür ürün ve hizmeti ateşli bir şekilde takip ederken rastlamak mümkün.
Yine de Quantcast’ın Kickstarter kullanıcıları hakkında yayınladığı Eylül 2012 tarihli verilerine dayanarak yaklaşık bir profil çıkarmak mümkün görünüyor:
  • Kickstarter kullanıcıları ağırlıklı olarak erkeklerden oluşuyor (%62).
  • %50’si 18-34 ve %20’si 34-44 yaşları arasında.
  • 25 yaşın üstündeki Amerikalıların %30.4’ünün üniversite mezunu olmasına karşın, Kickstarter kullanıcılarının neredeyse yarısı (%48) üniversite mezunu.
  • %45’inin yıllık kazancı 50,000 USD’ın üzerinde.
PRESUMER tüketiciler her ne kadar ortalamanın biraz üzerinde bir eğitim seviyesine sahip olsalar da aslında bildiğimiz sıradan tüketiciler ;-)
Unutmayın, her geçen gün daha çok sayıda tüketici PRESUMER tüketiciye dönüşüyor: biz PRESUMER tüketici profilini takip altına almaya devam edeceğiz, size de aynısını tavsiye ederiz!

0 yorum:

Yorum Gönder

 

Pazarlama Online Copyright © 2012