28 Haziran 2013 Cuma

0 Gerçek Zamanlı Pazarlama Nedir? Pazarlamayı Nasıl Değiştirdi?

gerçek zamanlı pazarlamaGerçek zamanlı web, tüketici alışkanlıklarını baştan aşağı değiştirdi. Markanın ilettiği  mesajı olduğu gibi kabullenip yutacak bir müşteri artık yok. Yeni müşteri ürününüzü internette tartışıyor, ürününüzü denedikten sonra forumlarda yorumluyor, memnun kalmadığında şikayetini attığı tweet ile herkesin görebileceği şekilde iletiyor.
Bu düzende markaların online mecralara duyarsız kalma seçenekleri yok. Müşterinin sesini çıkardığı tüm mecraların yönetilmesi gerekiyor. Şirketlerin müşterilerle yaşadığı krizler artık çok kolay biçimde videolarla, twitlerle ya da bloglarla viral şekilde yayılıyor.
Markaların itibar ve imajlarını kontrol etme refleksleri giderek yavaşlıyor. Markanın kontrolü sadece markalarda değil. Müşteriler markanın kaderini sosyal ağlarda, dijital yayıncılığın tüm olanaklarını sonuna kadar kullanarak belirliyor. Mobil cihazların önlenemeyen yükselişi, sosyal medyada milyarları geçen kullanıcı hesapları tek bir devrimi işaret ediyor: Büyük Veri.
Nasıl denetleneceği ve ölçüleceği bilinemeyen, hatta  kimileri için kontrolü imkansız olan milyarlarca müşteri verisi. Tüm bu müşteri verileri nası kontrol edilecek?
Pazarlama artık broşürler, billboardlar, anketler ve rengarenk kartvizitlerle ilgili değil. Müşteri verileri ile ilgili.
Saniyede 600 tweetin atıldığı, 700 Facebook durum güncellemesi yapıldığı ve 34.000 Google aramasının yapıldığı bir dünyada pazarlamanın gerçek zamanlı hale gelmesi şart oluyor. Veri artık anlık olarak yönetilmek zorunda.
Gerçek zamanlı pazarlama nedir?
Geçmişle bugünü kıyasladığımızda ekosistemin tamamında statik kültürden dinamik kültüre geçiş olduğunu görebiliriz. Markalar, bu kültür içinde varolabilmek için hareketli olmak zorunda. Müşterilerin algısı, kendilerine iletilen tek yönlü mesajlara giderek kapanıyor.
Yeni müşteri, markayı konumlandıran, markanın ürün geliştirme aşamasından, servis sonrası hizmete kadar aktif rol alan, tartışan, eleştiren, öneren ve değiştiren bir modeli  temsil ediyor.
Hızlı değişime adapte olmakta zorlanan markaları, müşteriler adeta ite kaka yola getiriyor.
Mobilleşen hayatın dijital markaları için geriye tek bir seçenek kalıyor. Doğru zamanda, doğru kişiye, doğru mesajı anlık olarak iletmek, müşteriyi online mecralarda izleyerek elde edilen verileri anlık yorumlamak ve bu verilere dayalı interaktif pazarlama iletişimi gerçekleştirmek.
Gerçek zamanlı pazarlama, tüm pazarlama kanunlarının revize edilmesini gerektiriyor.

Gerçek Zamanlı Pazarlamanın Değiştirdiği Pazarlama Kanunları

1- Pazarlama→ Bağ Kurma
Scott Scratten, ”Pazarlamayı bırakın, etkileşim yaratmaya başlayın” dediğinde takvim 2012 yılının Şubat ayını gösteriyordu.
Scratten kitabında bazı ölümcül sosyal medya günahlarına dikkat çekmişti. Bunlar;
Açgözlülük: Her mecrada olmak yerine öncelikle tek bir mecraya odaklanılması gerektiği.
Tembellik: Sosyal medya hesabınızda haftada birkez 5 saat aktif olacağınıza, hergün 45 dakikalık aktiviteler daha faydalıdır.
Hırs: İnsanların sosyal medyada olmalarının sebebi ürünlerinizi almak değil. Onları etkileşime geçirin. Sorun, yanıt verin, övün.
Öfke: Bazen doğanız gereği öfkelenebilirsiniz. Fakat öfkenizi sosyal medyada göstermeyin. Google unutmuyor.
Kıskançlık: Twitter’da yüzbinlerce takipçisi olanları kıskanmayın. Önemli olan daha iyi bir etkileşim oranı yakalamaktır. İlişki kurmaya ve kaliteli içerik üretmeye odaklanın.
Bu maddelere karşı gelecek biri var mı? Print çıktılarıyla kampanya düzenlenen zamanlar geride kaldı. Pazarlama yerini müşteri ile iletişime ve bağ kurmaya bırakıyor.
2- Kampanya Yönetimi→ Topluluk Yönetimi
 Kendi fanlarını yaratmayan, kendi etrafında bir topluluk oluşturamayan markalar geçmişe saplanmaya mahkum. Eğer takipçilerinizi etkileşime geçirmek öncelikli hedefiniz haline geldiyse, topluluğu yönetmeyi bilmelisiniz.
3- Kontrolün El Değiştirmesi
Hepimiz biliyoruz ki dijital dünyanın tehditleri ve fırsatları uyarı vermeden geliyor. Onların aylık düzenli toplantılarınızdaki tartışmaları beklemeye tahamülleri yok. Bunların da ötesinde, yemeğinizi bitirmenize dahi sabırları yok.
            Bill Sledzik, Assoc Prof(Gazeticilik Okulu, Kent State Üniversitesi
Markalar tüketicinin sesini duyurduğu kanalların artmasıyla birlikte krize daha açık hale geldiler. Kurumsallaşmasını tamamlamış birçok firma sosyal medya krizlerinden nasibini aldı.
Sesini yükselten müşterileri denetlemek giderek zorlaşıyor. Markanın itibarını koruyabilmesi için toplulukların sürekli izlenmesi gerekiyor.
4-Statik Analiz→ Gerçek Zamanlı Web Analizi
 Google’ın Analitik servisi bir süre önce web sitesini gerçek zamanlı izlemenize olanak sağlayan bir sisteme geçiş yaptı. Rastlantı mı? Hayır… Sosyal medya anlık olarak izlenebilirken, web sitelerinin anlık olarak izlenememesi dinamizmi ilke edinmiş markalarda hayal kırıklığına yol açıyordu. Google bu ihtiyaca duyarsız kalamadı ve gerçek zamanlı analize olanak tanıyan bir arayüz inşa etti.
Günümüzde dijital alemde yapılan kampanyaların çoğu gerçek zamanlı pazarlama kavramının içinde düşünülebilir. Örneğin, bir işletmenini o an mekanda bulunan ve Foursquare check-in yapan müşterilerinden birini seçip tüm masraflarını karşılaması  ya da Twitter üzerinden düzenlenenen #hashtag kampanyaları gerçek zamanlı pazarlama için iyi birer örnek teşkil ediyor.
Pazar araştırmalarında önemli bir yer teşkil eden anket analizleri yerini sentiment analizine bırakıyor.
SosyalMedyacci’nin Notu: Mobilleşen bir evrende pazarlama statik şekilde yapılamaz. Ruhunuzu, enerjinizi ve  o anı müşterilerinize sonuna kadar hissetirmelisiniz. Gerçek zamanlı bir marka olmalısınız.

0 yorum:

Yorum Gönder

 

Pazarlama Online Copyright © 2012